Priscilla ry
  • Ajankohtaista
  • Yhdistys
  • Jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Teologiaa
    • Uusi testamentti >
      • Jeesus ja naiset
      • Paavali naisten asialla
      • Paavalin opetus naisesta
      • Helluntai
      • Naiset ylösnousemuksen todistajina
      • Vaino
      • Henkilöt >
        • Maria
        • Elisabet
        • Vanha Hanna
        • Foibe – maailmaa kiertävä diakoni
        • Tabita – käsistään taitava
        • Lyydia – menestyvä liikenainen
        • Eunike – lähetyssaarnaajan äiti
        • Maria, kaupunkitalon omistaja Jerusalemista
        • Rufuksen äiti – Paavalin äiti
        • Partnerin vaihtaja
        • Ilotyttö moralistin päivällisillä
        • Magdalan Maria - uskollisista uskollisin
        • Filippoksen tyttäret
        • Safira ja hänen maatilansa
        • Priscilla – UT:n naisteologi
        • Priscilla, eksgeesi
        • Isebel, naisen pohjanoteeraus Raamatussa
        • Isebelin kirkko
        • Isebel – alkukirkon harhaopettaja
      • Naimattomuuden armolahja Jumalan valtakunnan työssä
    • Vanha testamentti >
      • Kaksi puuta ja paratiisin jumalanpalvelus
      • Ihmisen luominen
      • Miehen luominen
      • Naisen luominen
      • Avioliitto
      • Naisen ääni vai Jumalan ääni?
      • Adam muuttuu pelkuriksi
      • Valtataistelu alkaa
      • Lupaus käärmeen pään polkijasta
      • Nainen Raamatun alkuluvuissa >
        • Noadja
        • Jesajan vaimo
        • Hulda
        • Hanna
        • Debora
        • Mirjam
        • LOPUKSI
    • Varhaiskirkon naisteologeja
    • Feministiteologia >
      • Feministiteologian missio
      • Feminismi, ihminen ja Jumala
      • Kirottu patriarkaalisuus - siunattu feminismi?
    • Nainen ja pastorinvirka >
      • Miksi jätin pappisviran?
      • Varför jag lämnade prästämbetet
      • Därför avstår jag från prästvigning
      • Paimenen tehtävät ja yleinen pappeus
      • Mitä puhekielto tarkoittaa?
      • Miksi pää piti peittää?
      • Naisten profetointi UT:n seurakunnissa
      • Naisen alamaisuus
    • Elämänkerrat >
      • Äiti Basilea
      • Matilda Wrede
      • Minna Popken
      • Corrie Ten-Boom: Tramp for the Lord
      • Kathryn Kuhlman
      • Keskustelua varten
  • Media
    • Mailiksen raamattukoulu
    • Feminismin haaste kristinuskolle

Debora

Kirjoittanut Mailis Janatuinen

2. DEBORA Tuom.4-5. 1200-1100 luku eKr.?

Tuomari ja Lappidotin vaimo
Debora oli järjestyksessä neljäs Tuomarien kirjan tuomareista. Kertomus hänestä al­kaa näin: "Israelissa oli siihen aikaan tuomarina naisprofeetta Debora, Lappido­tin vaimo" (Tuom.4:4). Tässä meillä on toinen pätevä nainen VT:ssä, hänen tehtä­väänsä voitaisiin nimittää korkeimman oikeuden tuomarin viraksi meidän päi­vinämme. Deboralla oli kaikesta päätellen ollut mahdollisuus opiskella Moosek­sen lakia. Sen lisäksi hän oli kirjallisesti lahjakas.

Debora oli aivan ilmeisesti voimakas persoona. Nainen voi kuitenkin olla vahva kahdella tavalla. On niitä naisia, jotka lähtevät kilpasille miesten kanssa ja tahtovat päihittää heidät. Mutta on myös sellaisia vahvoja naisia, jotka tahtovat olla naisia, ei miehiä. He käyttävät tehtävässään niitä äidin ominaisuuk­sia, jotka Jumala on heihin luomisessa asettanut. He tahtovat olla naisia miehen rinnalla. Deboraa nimitetään Raamatussa paitsi naisprofeetaksi myös Israelin äidiksi (5:7*).

Vanhan testamentin aikaan miehen piti "allekirjoittaa" vaimonsa tär­keät päätökset, ennen kuin ne olivat päteviä (4.Moos.30:9). Deborankin oli siis täytynyt saada mieheltään lupa tuomarin virassa toimimiseen. Joskus vaimon korkeampi sivistystaso tai parempi yhteiskunnallinen asema aiheuttavat ristirii­toja avioliitossa. Mutta usein oikealla tavalla vahvan naisen taustalta löytyy vahva mies, joka kunnioittaa naistaan ja rohkaisee häntä hänen tehtävässään. Uskoisin, että juuri näin olivat asiat Lappidotin perheessä.

Israelin tilanne Deboran aikaan oli todella vaikea. Ensimmäistä kertaa ta­pahtui, että kertaalleen voitettu kanaanilaiskansa ryhtyi valloittamaan aluei­taan takaisin. Pohjois-Israel sai kestää 20 vuotta julmaa miehitystä. Ryöstöjä ja raiskauksia tapahtui päivittäin. Ruuasta oli puute, koska kaupankäynti ja maanvil­jely olivat käyneet mahdottomiksi. Ihmiset jättivät suojattomat asuinsi­jansa maaseudulla ja pakenivat joko vuoriston perukoille tai muureilla varustettui­hin kaupunkeihin.

Pohjoisen kanaanilaiskuninkaalla mahtava armeija, jonka ylpeys oli­vat 900 raudoitetut sotavaunut. Sellaiset vaunut olivat tuohon aikaan uusinta uutta sodankäynnin alalla. Rautakausi teki tässä vaiheessa vasta tuloaan Lähi-Itään, mutta Israel eli yhä pronssikautta. Voisimme ehkä verrata kanaanilaisten armeijan aseistusta nykyisiin ydinohjuksiin. Jolla niitä on, se on ylivoimainen taistellessaan tavanomaisin asein varustettua armeijaa vastaan.

Nainen sotapäällikön ja sotajoukon rohkaisijana


Mitä nainen voi tehdä tilanteessa, jossa Herran kansa on perikadon partaalla ei­vätkä miehet nosta sormeaankaan asian korjaamiseksi? Pitääkö naisen ottaa siinä tilanteessa ohjakset omiin käsiinsä? ("Jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisi­vat."). Deboran ei kuitenkaan tarvinnut ryhtyä sotapäälliköksi, mutta Herra nimitti hänet sotajoukkojen rohkaisijan virkaan. Barak-niminen mies piti ensiksi nimittää (etten sanoisi: "houkutella") sotaväen päälliköksi. Herra oli näet käskenyt hänen koota armeijan ja luvannut antaa sille voiton.

Debora oli ilmeisesti ajatellut, että hänen tehtävänsä rajoittuisi Bara­kin rohkaisemiseen. Hän ei ollut lainkaan innokas lähtemään sotilasleiriin, saati sitten taistelukentälle, ja piti lähtöään vain hätäratkaisuna.Barak vastasi Deboralle: "Minä lähden, jos sinä lähdet kanssani. Mutta ellet lähde, en minäkään lähde." Silloin Debora sanoi: "Hyvä on, minä läh­den kanssasi, mutta sinä et tästä retkestä saa kunniaa (Tuom.4:8-9).
Armeija koottiin metsäiselle Taborin vuorelle. Debora kulki miesten keskellä vahvis­taen heidän uskoaan. Miehet näkivät, että naisprofeetta uskoi ihan vakavis­saan voittoon - vihollisen raudoitetuista sotavaunuista huolimatta. Naisen kannustus voi olla miehelle uskomattoman tärkeä asia vaikeassa tilanteessa. Mie­hen rohkaiseminen taisteluun Jumalan kansan ja Jumalan sanan puolesta on mielestäni yksi naisprofeetan tärkeimpiä tehtäviä myös meidän aikanamme.

Kun armeija lopulta oli koottu ja jollakin tavalla harjoitettukin, sai Ba­rak Deboran suun kautta uuden sanoman Herralta: "Lähde liikkeelle! Nyt on se päivä, jona Herra antaa (kanaanilaisen sotapäällikön) sinun käsiisi. Tiedäthän, että Herra itse kulkee sinun edelläsi!" (4:14). Jostakin syystä myös Debora joutui lähtemään taistelukentälle (4:10b).

Nyt puuttuu Herra itse taistelun kulkuun. Tulee ukkosmyrsky, valta­vat vesimassat syöksyvät alas Karmelin kuivia rinteitä ja nostavat Kisonin puron pintaa muuttaen hedelmällisen tasangon kuohuvaksi mutavelliksi. Siinä tilan­teessa on raudoitetuista sotavaunuista pelkkää harmia. Vaunut juuttuvat kiinni saveen, hevoset korskuvat, hyppivät takajaloillaan paniikin vallassa ja sotkeutu­vat toistensa ohjaksiin.Taivaan tähdetkin taistelivat mukana (...) Kisonin puro huuhtoi viholli­sen mennessään, Kisonin puro, ikiaikainen (5:20-21).
Tulvan keskellä ovat kevyesti aseistetut israelilaiset ehdottomassa etulyöntiase­massa. Kanaanilaisia kuolee kuin kärpäsiä, ja henkiin jääneet joutuvat vangiksi. Vihollisen sotajoukko tuhoutuu yhdessä päivässä. Kenraali jättää sotilaansa ja pakenee paikalta. Myöhemmin hänet tappaa paimentolaisnainen Jael omaan telt­taansa.

Kisonin puro virtaa lähellä Megiddon kaupunkia. Vielä Ilmestyskirjassa­kin esiintyy tuo salaperäinen paikannimi Harmageddon, suo­meksi "Megiddon kukkula" (Ilm.16:16). Siellä käydään nimittäin viimeinen tais­telu ennen Herran päivää eli Jeesuksen paluuta. Deboran ja Barakin sota onkin itse asiassa tuon ratkaisevan taistelun ennakkokuva.

Me elämme nyt lopun aikaa, jolloin maailma on pahan vallassa. Uskon, että myös viimeisessä sodassa tarvitaan meidän naisten panosta miestemme roh­kaisijana. Onko sinulla perheessäsi tai seurakunnassasi mies, paimen, joka jou­tuu sotimaan Herran sotia? Jos on, niin rohkaise häntä taisteluun Jumalan sa­nan puolesta, vaikka yleinen - ja jopa kirkollinenkin - mielipide pitäisi hänen va­kaumustaan pilkkanaan. Älä kiellä häntä ryvettämästä rokkiaan tässä taiste­lussa.

Deboran sanoma: Herra voittaa vihollisensa
Deboran voitto laulu osoittaa, että sen kirjoittaja oli luku- ja kirjoitustaitoinen ja kirjallisesta lahjakas nainen. Hänen sanojaan lainasivat myöhemmin sekä Jeesus että Paavali (5:12, vrt. Ps.68:19 ja Ef.4:8. 5:31, vrt. Matt.13:40).
Israel oli taisteluun vihkiytynyt,
intoa täynnä kansa lähti sotaan.
Ylistäkää Herraa! Kuulkaa minua, kuninkaat,
kuunnelkaa, ruhtinaat!
Minä tahdon laulaa Herralle,
Minun soittoni ylistää Israelin Jumalaa.
Herra, kun sinä lähdet Seiristä,
kun saavut Edomin maasta,
silloin vapisee maa, silloin lankeaa taivaasta sade,
pilvet syöksevät vettä (5:2-4).

Nouse, Debora, nouse, nouse ja laula laulu!
Ylös, Barak, ota saaliiksesi vankeja,
sinä Abinoamin poika (5:12).


Debora osoittaa, että kansan ahdinko oli seurausta sen harjoittamasta epäjumalan­palveluksesta. Hän kritisoi hallitsevaa luokkaa "pehmoilusta" vaike­assa tilanteessa. Debora siis uskalsi julistaa kuulijoilleen myös lakia. Voittolaulu päättyy näin:Niin tuhoutuvat kaikki sinun vihollisesi, Herra,
mutta ne, jotka Herraa rakastavat,
ovat voitokkaat kuin nouseva au­rinko (5:31).

Tämä oli Deboran esittämä profetia kaikkia aikoja varten: Herra voittaa sodan, yhtä hyvin Kisonin purolla kuin kerran Harmageddonissa - ja niin myös Suo­messa. Viimeinen taistelu päättyy niin, että Jeesus ratsastaa paikalle valkoisen hevosen selässä (Ilm.19:11-21). Etkö tahtoisi olla siinä taistelussa voittajan puo­lella?
Proudly powered by Weebly
  • Ajankohtaista
  • Yhdistys
  • Jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Teologiaa
    • Uusi testamentti >
      • Jeesus ja naiset
      • Paavali naisten asialla
      • Paavalin opetus naisesta
      • Helluntai
      • Naiset ylösnousemuksen todistajina
      • Vaino
      • Henkilöt >
        • Maria
        • Elisabet
        • Vanha Hanna
        • Foibe – maailmaa kiertävä diakoni
        • Tabita – käsistään taitava
        • Lyydia – menestyvä liikenainen
        • Eunike – lähetyssaarnaajan äiti
        • Maria, kaupunkitalon omistaja Jerusalemista
        • Rufuksen äiti – Paavalin äiti
        • Partnerin vaihtaja
        • Ilotyttö moralistin päivällisillä
        • Magdalan Maria - uskollisista uskollisin
        • Filippoksen tyttäret
        • Safira ja hänen maatilansa
        • Priscilla – UT:n naisteologi
        • Priscilla, eksgeesi
        • Isebel, naisen pohjanoteeraus Raamatussa
        • Isebelin kirkko
        • Isebel – alkukirkon harhaopettaja
      • Naimattomuuden armolahja Jumalan valtakunnan työssä
    • Vanha testamentti >
      • Kaksi puuta ja paratiisin jumalanpalvelus
      • Ihmisen luominen
      • Miehen luominen
      • Naisen luominen
      • Avioliitto
      • Naisen ääni vai Jumalan ääni?
      • Adam muuttuu pelkuriksi
      • Valtataistelu alkaa
      • Lupaus käärmeen pään polkijasta
      • Nainen Raamatun alkuluvuissa >
        • Noadja
        • Jesajan vaimo
        • Hulda
        • Hanna
        • Debora
        • Mirjam
        • LOPUKSI
    • Varhaiskirkon naisteologeja
    • Feministiteologia >
      • Feministiteologian missio
      • Feminismi, ihminen ja Jumala
      • Kirottu patriarkaalisuus - siunattu feminismi?
    • Nainen ja pastorinvirka >
      • Miksi jätin pappisviran?
      • Varför jag lämnade prästämbetet
      • Därför avstår jag från prästvigning
      • Paimenen tehtävät ja yleinen pappeus
      • Mitä puhekielto tarkoittaa?
      • Miksi pää piti peittää?
      • Naisten profetointi UT:n seurakunnissa
      • Naisen alamaisuus
    • Elämänkerrat >
      • Äiti Basilea
      • Matilda Wrede
      • Minna Popken
      • Corrie Ten-Boom: Tramp for the Lord
      • Kathryn Kuhlman
      • Keskustelua varten
  • Media
    • Mailiksen raamattukoulu
    • Feminismin haaste kristinuskolle