Priscilla ry
  • Ajankohtaista
  • Yhdistys
  • Jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Teologiaa
    • Uusi testamentti >
      • Jeesus ja naiset
      • Paavali naisten asialla
      • Paavalin opetus naisesta
      • Helluntai
      • Naiset ylösnousemuksen todistajina
      • Vaino
      • Henkilöt >
        • Maria
        • Elisabet
        • Vanha Hanna
        • Foibe – maailmaa kiertävä diakoni
        • Tabita – käsistään taitava
        • Lyydia – menestyvä liikenainen
        • Eunike – lähetyssaarnaajan äiti
        • Maria, kaupunkitalon omistaja Jerusalemista
        • Rufuksen äiti – Paavalin äiti
        • Partnerin vaihtaja
        • Ilotyttö moralistin päivällisillä
        • Magdalan Maria - uskollisista uskollisin
        • Filippoksen tyttäret
        • Safira ja hänen maatilansa
        • Priscilla – UT:n naisteologi
        • Priscilla, eksgeesi
        • Isebel, naisen pohjanoteeraus Raamatussa
        • Isebelin kirkko
        • Isebel – alkukirkon harhaopettaja
      • Naimattomuuden armolahja Jumalan valtakunnan työssä
    • Vanha testamentti >
      • Kaksi puuta ja paratiisin jumalanpalvelus
      • Ihmisen luominen
      • Miehen luominen
      • Naisen luominen
      • Avioliitto
      • Naisen ääni vai Jumalan ääni?
      • Adam muuttuu pelkuriksi
      • Valtataistelu alkaa
      • Lupaus käärmeen pään polkijasta
      • Nainen Raamatun alkuluvuissa >
        • Noadja
        • Jesajan vaimo
        • Hulda
        • Hanna
        • Debora
        • Mirjam
        • LOPUKSI
    • Varhaiskirkon naisteologeja
    • Feministiteologia >
      • Feministiteologian missio
      • Feminismi, ihminen ja Jumala
      • Kirottu patriarkaalisuus - siunattu feminismi?
    • Nainen ja pastorinvirka >
      • Miksi jätin pappisviran?
      • Varför jag lämnade prästämbetet
      • Därför avstår jag från prästvigning
      • Paimenen tehtävät ja yleinen pappeus
      • Mitä puhekielto tarkoittaa?
      • Miksi pää piti peittää?
      • Naisten profetointi UT:n seurakunnissa
      • Naisen alamaisuus
    • Elämänkerrat >
      • Äiti Basilea
      • Matilda Wrede
      • Minna Popken
      • Corrie Ten-Boom: Tramp for the Lord
      • Kathryn Kuhlman
      • Keskustelua varten
  • Media
    • Mailiksen raamattukoulu
    • Feminismin haaste kristinuskolle

Keskustelua varten


Kirjoittanut Mailis Janatuinen


KESKUSTELUA VARTEN:
- Miten hengellinen johtaminen eroaa tavallisesta yhteiskunnallisesta johtamisesta?
- Mitä ovat teidän kokemuksenne perusteella naisen hyvät puolet, kun hän toimii hengellisen järjestön johtajana?
- Mitkä ovat hengellisen äidin ja hengellisen johtajan erot?
- Mitä ovat naisen heikkoudet hengellisenä johtajana?
- Miten miehet suhtautuvat naispuoliseen hengelliseen johtajaan?
- Miten miehet suhtautuvat hengelliseen äitiin?
- Pystyykö nainen mielestänne seisomaan taistelutilanteessa yksin, ilman kenenkään apua ja tukea? Onko tässä eroa miesten ja naisten välillä?


PAIMENEN VIRKA RAAMATUSSA
- Sama kuin isän tehtävä perheessä.
- Lampaiden (lasten) ruokkiminen.
- Oikea Jumalan sana, oikea armonvälineiden käyttö. Laki ja evankeliumi.
- Lauman puolustaminen ulkoapäin tulevia vaaroja vastaan. Taistelu sutta vastaan.
- Perheen (lauman) edustaminen ulospäin. Valheen paljastaminen. Kritiikin kestäminen.
- Perheenjäsenten (alaisten ja työtoverien) opista ja elämästä vastaaminen.
- Synneistä rankaiseminen (kirkkokuri)
- Isän malli nousevalle polvelle.
- Talousasiat


NAISTEN HEIKKOUDET HENGELLISEN JOHTAJAN ROOLISSA



A. YLIPSYKOLOGISUUS (1980-luvulta lähtien)
- Empatia ajaa totuuden ohi (esim. homokysymys). Kirkkokurin harjoittaminen vaikeaa.
- Kovin monet naiset eivät innostu dogmatiikasta. Oppikysymyksiä ei nähdä taistelun arvoisiksi.
- Sutta vastaan taisteleminen, jos nainen siihen nyt yleensä ryhtyykään, vie hänet burn outin partaalle.
- Julistuksen ja mielenkiinnon aiheet enimmäkseen sielunhoidollisia.
- Naisen on vaikeampi kuin miehen erottaa asiaa ja ihmistä toisistaan.

- Isän malli jää puuttumaan, jos nainen ottaa isän viran.

B. YLIHENGELLISYYS (keskiajalta lähtien aina meidän päiviimme saakka)

- Seksuaalisuuden kieltäminen tai sen suoranainen halveksunta. Nainen pystyy helpommin sulkemaan silmänsä synneiltään kuin mies.
- Morsiusmystiikka, uskonnollisen ja seksuaalisen alueen sekoittuminen. ”Tirisevä hurskaus”, jolle kaikki inhimillinen on vierasta.
- Kahden asteen kristillisyys: täydellisen antautumisen tavoittelu.
- Heikko teologia.
- Perisyntiopin sivuuttaminen
- Armonvälineiden syrjäyttäminen


C. OMAN PESÄN SYNDROOMA
- Oman puljun perustaminen ja sen hallitseminen kuolemaan asti.
- Vahva nainen, joka pitelee ohjaksista, kerää ympärilleen vain heikkoja miehiä.
- Miesjohtajaa on vaikea löytää tällaisen naisjohtajan jälkeen. Liikkeellä ei ole tulevaisuutta.


ÄIDIN VIRKA HENGELLISESSÄ YHTEISÖSSÄ
- Isän vierellä, ei yksin. Naisen on äärimmäisen vaikea selvitä vaikeasta tilanteesta ilman miehen tukea.
- Armolahjojen käyttö: julistustyö, sielunhoito, palvelu, uskon armolahja jne. Jokainen nainen löytää kyllä paikkansa ja tehtävänsä.
- Empatia ja sympatia. Yhdessä itkeminen ja iloitseminen. Hellyys ja rakkaus – eivätkö nuoremme kaipaa juuri tätä? Nuoret pyörivät tällaisen äidin ympärillä kuin mehiläiset hunajapurkin ympärillä. ”Hedelmätön nainen, jolla on lapsia enemmän kuin se, jolla on mies.”
- Totuudesta todistaminen, myös hengellisten isien edessä. Mies kuuntelee joskus naisen kritiikkiä paremmin kuin toisen miehen kritiikkiä. Mies iloitsee naisen rohkaisusta...

Proudly powered by Weebly
  • Ajankohtaista
  • Yhdistys
  • Jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Teologiaa
    • Uusi testamentti >
      • Jeesus ja naiset
      • Paavali naisten asialla
      • Paavalin opetus naisesta
      • Helluntai
      • Naiset ylösnousemuksen todistajina
      • Vaino
      • Henkilöt >
        • Maria
        • Elisabet
        • Vanha Hanna
        • Foibe – maailmaa kiertävä diakoni
        • Tabita – käsistään taitava
        • Lyydia – menestyvä liikenainen
        • Eunike – lähetyssaarnaajan äiti
        • Maria, kaupunkitalon omistaja Jerusalemista
        • Rufuksen äiti – Paavalin äiti
        • Partnerin vaihtaja
        • Ilotyttö moralistin päivällisillä
        • Magdalan Maria - uskollisista uskollisin
        • Filippoksen tyttäret
        • Safira ja hänen maatilansa
        • Priscilla – UT:n naisteologi
        • Priscilla, eksgeesi
        • Isebel, naisen pohjanoteeraus Raamatussa
        • Isebelin kirkko
        • Isebel – alkukirkon harhaopettaja
      • Naimattomuuden armolahja Jumalan valtakunnan työssä
    • Vanha testamentti >
      • Kaksi puuta ja paratiisin jumalanpalvelus
      • Ihmisen luominen
      • Miehen luominen
      • Naisen luominen
      • Avioliitto
      • Naisen ääni vai Jumalan ääni?
      • Adam muuttuu pelkuriksi
      • Valtataistelu alkaa
      • Lupaus käärmeen pään polkijasta
      • Nainen Raamatun alkuluvuissa >
        • Noadja
        • Jesajan vaimo
        • Hulda
        • Hanna
        • Debora
        • Mirjam
        • LOPUKSI
    • Varhaiskirkon naisteologeja
    • Feministiteologia >
      • Feministiteologian missio
      • Feminismi, ihminen ja Jumala
      • Kirottu patriarkaalisuus - siunattu feminismi?
    • Nainen ja pastorinvirka >
      • Miksi jätin pappisviran?
      • Varför jag lämnade prästämbetet
      • Därför avstår jag från prästvigning
      • Paimenen tehtävät ja yleinen pappeus
      • Mitä puhekielto tarkoittaa?
      • Miksi pää piti peittää?
      • Naisten profetointi UT:n seurakunnissa
      • Naisen alamaisuus
    • Elämänkerrat >
      • Äiti Basilea
      • Matilda Wrede
      • Minna Popken
      • Corrie Ten-Boom: Tramp for the Lord
      • Kathryn Kuhlman
      • Keskustelua varten
  • Media
    • Mailiksen raamattukoulu
    • Feminismin haaste kristinuskolle