Priscilla ry
  • Ajankohtaista
  • Yhdistys
  • Jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Teologiaa
    • Uusi testamentti >
      • Jeesus ja naiset
      • Paavali naisten asialla
      • Paavalin opetus naisesta
      • Helluntai
      • Naiset ylösnousemuksen todistajina
      • Vaino
      • Henkilöt >
        • Maria
        • Elisabet
        • Vanha Hanna
        • Foibe – maailmaa kiertävä diakoni
        • Tabita – käsistään taitava
        • Lyydia – menestyvä liikenainen
        • Eunike – lähetyssaarnaajan äiti
        • Maria, kaupunkitalon omistaja Jerusalemista
        • Rufuksen äiti – Paavalin äiti
        • Partnerin vaihtaja
        • Ilotyttö moralistin päivällisillä
        • Magdalan Maria - uskollisista uskollisin
        • Filippoksen tyttäret
        • Safira ja hänen maatilansa
        • Priscilla – UT:n naisteologi
        • Priscilla, eksgeesi
        • Isebel, naisen pohjanoteeraus Raamatussa
        • Isebelin kirkko
        • Isebel – alkukirkon harhaopettaja
      • Naimattomuuden armolahja Jumalan valtakunnan työssä
    • Vanha testamentti >
      • Kaksi puuta ja paratiisin jumalanpalvelus
      • Ihmisen luominen
      • Miehen luominen
      • Naisen luominen
      • Avioliitto
      • Naisen ääni vai Jumalan ääni?
      • Adam muuttuu pelkuriksi
      • Valtataistelu alkaa
      • Lupaus käärmeen pään polkijasta
      • Nainen Raamatun alkuluvuissa >
        • Noadja
        • Jesajan vaimo
        • Hulda
        • Hanna
        • Debora
        • Mirjam
        • LOPUKSI
    • Varhaiskirkon naisteologeja
    • Feministiteologia >
      • Feministiteologian missio
      • Feminismi, ihminen ja Jumala
      • Kirottu patriarkaalisuus - siunattu feminismi?
    • Nainen ja pastorinvirka >
      • Miksi jätin pappisviran?
      • Varför jag lämnade prästämbetet
      • Därför avstår jag från prästvigning
      • Paimenen tehtävät ja yleinen pappeus
      • Mitä puhekielto tarkoittaa?
      • Miksi pää piti peittää?
      • Naisten profetointi UT:n seurakunnissa
      • Naisen alamaisuus
    • Elämänkerrat >
      • Äiti Basilea
      • Matilda Wrede
      • Minna Popken
      • Corrie Ten-Boom: Tramp for the Lord
      • Kathryn Kuhlman
      • Keskustelua varten
  • Media
    • Mailiksen raamattukoulu
    • Feminismin haaste kristinuskolle

Miksi pää piti peittää?

Kirjoittanut Mailis Janatuinen

Naisten profetoimiselle Paavali asettaa vain yhden ehdon: heidän on tehtävä se pää peitettynä (1.Kor.11:1-16). Miehet puhuivat pää paljaana, mutta naiset peittivät päänsä. Tämän tavan oli määrä osoittaa, että mies on seurakunnan johtaja ja nainen hyväksyy alamaisuus-periaatteen. Tapa oli saatu juutalaisilta ja siihen liittyi myös kulttuurin määräämiä piirteitä. Naimisissa olevan naisen hiusten näkeminen oli näet juutalaisille samanlainen pahennus kuin se on hurskaalle muslimille vielä tänäkin päivänä. Toiseen maailmansotaan asti pitivät esimerkiksi Puolassa jumaliset juutalaisrouvat päässään peruukkia. Naimattomia naisia ei huivisääntö koskenut.

Oikeastaan jakeessa 1.Kor.11:10 sanotaan, että naisella on oltava päässään eksousia, "auktoriteetti". Sana on käännetty "vallanalaisuuden merkiksi" tai "naisen arvon merkiksi" - miksei sitä voitaisi kutsua myös "naisen siviilisäädyn merkiksi". Huntu oli nimittäin merkkinä siitä, että tietty nainen oli naimisissa ja kuului siis jollekulle miehelle (oli "miehen kunnia", vrt. jae 7). Jollakin tavalla joka kulttuurissa on ilmaistava, onko nainen naimisissa vai naimaton. Meidän kulttuurissamme ei huivi enää osoita naisen siviilisäätyä, sen osoittaa vihkisormus.

Tärkeää on huomata, miten Paavali perustelee pään peittämisen. Päähineestä ja pitkästä tukasta puhuessaan hän näet päätyy sanomaan: "Päättäkää itse - mutta meillä ei ole sellaista tapaa..." (1.Kor.11:13,16). Tässä on siis kysymys "tavasta". Kefalee-struktuuri vahvistetaan, mutta sen merkistä ei tehdä kaikkia aikoja ja kaikkia paikkoja koskevaa sääntöä. Kirjeen lukijoille jää tietty liikkumisvapaus ja oikeus tehdä itse oma ratkaisunsa. Asia, jota pään peittäminen symbolisoi, onkin tärkeä. Kristilliselle kirkolle jää kuitenkin oikeus noudattaa tässä kohden muitakin tapoja. Monessa maassa naiset peittävät yhä päänsä jumalanpalveluksen aikana.
Proudly powered by Weebly
  • Ajankohtaista
  • Yhdistys
  • Jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Teologiaa
    • Uusi testamentti >
      • Jeesus ja naiset
      • Paavali naisten asialla
      • Paavalin opetus naisesta
      • Helluntai
      • Naiset ylösnousemuksen todistajina
      • Vaino
      • Henkilöt >
        • Maria
        • Elisabet
        • Vanha Hanna
        • Foibe – maailmaa kiertävä diakoni
        • Tabita – käsistään taitava
        • Lyydia – menestyvä liikenainen
        • Eunike – lähetyssaarnaajan äiti
        • Maria, kaupunkitalon omistaja Jerusalemista
        • Rufuksen äiti – Paavalin äiti
        • Partnerin vaihtaja
        • Ilotyttö moralistin päivällisillä
        • Magdalan Maria - uskollisista uskollisin
        • Filippoksen tyttäret
        • Safira ja hänen maatilansa
        • Priscilla – UT:n naisteologi
        • Priscilla, eksgeesi
        • Isebel, naisen pohjanoteeraus Raamatussa
        • Isebelin kirkko
        • Isebel – alkukirkon harhaopettaja
      • Naimattomuuden armolahja Jumalan valtakunnan työssä
    • Vanha testamentti >
      • Kaksi puuta ja paratiisin jumalanpalvelus
      • Ihmisen luominen
      • Miehen luominen
      • Naisen luominen
      • Avioliitto
      • Naisen ääni vai Jumalan ääni?
      • Adam muuttuu pelkuriksi
      • Valtataistelu alkaa
      • Lupaus käärmeen pään polkijasta
      • Nainen Raamatun alkuluvuissa >
        • Noadja
        • Jesajan vaimo
        • Hulda
        • Hanna
        • Debora
        • Mirjam
        • LOPUKSI
    • Varhaiskirkon naisteologeja
    • Feministiteologia >
      • Feministiteologian missio
      • Feminismi, ihminen ja Jumala
      • Kirottu patriarkaalisuus - siunattu feminismi?
    • Nainen ja pastorinvirka >
      • Miksi jätin pappisviran?
      • Varför jag lämnade prästämbetet
      • Därför avstår jag från prästvigning
      • Paimenen tehtävät ja yleinen pappeus
      • Mitä puhekielto tarkoittaa?
      • Miksi pää piti peittää?
      • Naisten profetointi UT:n seurakunnissa
      • Naisen alamaisuus
    • Elämänkerrat >
      • Äiti Basilea
      • Matilda Wrede
      • Minna Popken
      • Corrie Ten-Boom: Tramp for the Lord
      • Kathryn Kuhlman
      • Keskustelua varten
  • Media
    • Mailiksen raamattukoulu
    • Feminismin haaste kristinuskolle