Mitä puhekielto tarkoittaa?
Kirjoittanut Mailis Janatuinen
Annettuaan kaikille seurakunnan jäsenille luvan profetoida Paavali yhtäkkiä ilmoittaa, ettei naisen ole "lupa puhua" seurakunnassa3. Mitä hän tarkoittaa - eikö "profetoiminen" olekaan "puhumista"?
Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehotusta. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset; sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niin kuin kaikissa pyhien seurakunnissa, olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua (laleoo4), vaan olkoot alamaisia (hypotassoo5), niin kuin lakikin sanoo. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa (1.Kor.14:31-35 RK33).
Tässä on kysymys alamaisuusperiaatteen soveltamisesta kristilliseen seurakuntaan. Missä kohden laki sitten käskee naista alamaisuuteen? Aivan ilmeisesti niissä sanoissa, jotka Herra Eevalle julisti syntiinlankeemuksen jälkeen, ja joihin olemme edellä jo viitanneet: "Mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva" (1.Moos.3:16). Ja tällä kertaa Paavali ei vetoakaan hyvään tapaan eikä anna lukijoilleen lupaa "päättää itse", miten he menettelevät. Ei, nyt on kysymys Herran käskystä, jonka tottelemisella tai tottelematta jättämisellä on kohtalokkaat seuraukset: "Tämä mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä" (1.Kor.14:38).
Kirjeessään Timoteukselle apostoli jatkaa opetustaan naisen paikasta seurakunnassa.
Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena (hypotagee6); mutta minä en salli, että vaimo opettaa (didaskoo), enkä että hän vallitsee (authenteoo7) miestänsä (miehiä), vaan eläköön hiljaisuudessa. Sillä Adam luotiin ensin, sitten Eeva, eikä Adamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen, mutta hän on pelastuva lasten synnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa, pyhityksessä ynnä siveydessä" (1.Tim.2:8-15 RK33).
Paavali muistuttaa Timoteusta luomisjärjestyksestä ja syntiinlankeemusjärjestyksestä. Mies luotiin ensiksi, mutta nainen lankesi ensiksi. Eeva oli helpommin petettävissä kuin miehensä. Sen tiesi käärme ja juuri siksi se lähestyikin Adamia hänen vaimonsa kautta, ei suoraan. Vielä tänä päivänäkin nainen on oppitaisteluissa helpompi saalis käärmeelle kuin mies. Tässä yksi syy siihen, miksi Paavali ei salli naisen opettavan ja hallitsevan miestään tai yleensä miehiä seurakunnassa. Syynä ovat siis sekä kefalee-periaate että alamaisuus-periaate, sekä luominen että lankeemus. Huomatkaa, että molemmissa UT:n kohdissa, joissa naiselta kielletään puhuminen ja opettaminen, kielto niputetaan yhteen alamaisuusperiaatteen kanssa.
Seurakunta on Jumalan perhe, ja siellä pätevät samat lait kuin ydinperheessäkin. Nainen ei saa kummassakaan olla pään asemassa eikä vallita miehiä, ts. hän ei saa toimia perheen päänä eikä seurakunnan paimenena. Tämä on Jumalan säätämys ja tahto. Jos sitä ryhdytään kumoamaan, ovat seuraukset vakavat sekä miehelle että naiselle, samoin perheelle ja seurakunnalle. (Huomatkaa, ettei tässä puhuta naisen asemasta yhteiskunnassa. Sitä Raamattu ei rajoita edellyttäen, että äidin kutsumus asetetaan etusijalle.)
Ei siis niin, että jokin puhumisen laji tai kokouksen laji olisi naiselta kielletty. Nainen voi profetoida yhtä hyvin pitämällä hartauspuheen kuin raamattutunninkin8. Puhekiellossa on kysymys asemasta ja virasta, jonka suomalla auktoriteetilla puhutaan. Pään ja paimenen asemassa nainen ei saa opettaa, koska se tarkoittaisi alamaisuus-periaatteen kumoamista. Naisella pitää olla yläpuolellaan paimen, joka hänen julistustaan ohjaa ja arvostelee.
Mitä sitten tarkoittaa tuo outo lause: "Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa..." (1.Tim.2:15) Paavali ei puhu tässä biologisista lapsista, vaan jatkaa syntiinlankeemuskertomuksen selittämistä viitaten Jumalan sanoihin käärmeelle: "Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän" (1.Moos.3:15, RK38). Äiteys on naisen suurin tehtävä pelastushistoriassa. Nainen saa olla paitsi "kaiken elävän äiti" myös Jumalan synnyttäjä. Neitsyt Maria synnytti lapsen, joka polki rikki käärmeen pään. Siitä lapsesta Paavali tässä puhuu - hänen syntymänsä kautta nainen pelastuu.
Paavali jatkaa argumentointiaan seuraavassa luvussa. "Tämä sana on varma: joka pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, tahtoo jaloon työhön."(1.Tim..3:1).Alun perin lukujakoa ei ollut, joten opetus naisen paikasta eteni ilman keskeytystä siihen kysymykseen, millainen henkilö seurakunnan paimenen pitäisi olla. Tästäkin jo huomaamme, että toisen luvun opetuskiellossa oli kysymys seurakunnan paimenuudesta eikä siitä, saako nainen avata suunsa seurakunnan kokouksissa.
Viitteet:
3 en ekleesia tarkoitti jakeessa 33 eri seurakuntia, siis "kristillisessä kirkossa". Miksi se tarkoittaisi "sunnuntain jumalanpalvelusta" jakeessa 35?
4 puhua, sanoa, julistaa
5 passiivi: olla alamainen
6 alistuvaisuus, kuuliaisuus (sama sana kuin edellinen verbi)
7 hallita, vallita
8 Saarnaamisesta ollaan kahta mieltä. Simo Kivi-ranta sanoo kasetillaan vuodelta 1988, ettei Pyhä Henki toimi vain viran, vaan myös antamiensa lahjojen välityksellä. Paras armolahja on profetian lahja, ja sitä voidaan harjoittaa myös maallikkosaarnassa. Kiviranta ei mainitse naisia tässä yhteydessä, mutta mielestäni on johdonmukaista soveltaa tämä väite myös niihin naisiin, jotka ovat saaneet Jumalalta profetoimisen lahjan. Tässä asiassa pitäisi kuitenkin hyväksyä erilainen kanta leimaamatta ketään harhaoppiseksi.
Annettuaan kaikille seurakunnan jäsenille luvan profetoida Paavali yhtäkkiä ilmoittaa, ettei naisen ole "lupa puhua" seurakunnassa3. Mitä hän tarkoittaa - eikö "profetoiminen" olekaan "puhumista"?
Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehotusta. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset; sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niin kuin kaikissa pyhien seurakunnissa, olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua (laleoo4), vaan olkoot alamaisia (hypotassoo5), niin kuin lakikin sanoo. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa (1.Kor.14:31-35 RK33).
Tässä on kysymys alamaisuusperiaatteen soveltamisesta kristilliseen seurakuntaan. Missä kohden laki sitten käskee naista alamaisuuteen? Aivan ilmeisesti niissä sanoissa, jotka Herra Eevalle julisti syntiinlankeemuksen jälkeen, ja joihin olemme edellä jo viitanneet: "Mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva" (1.Moos.3:16). Ja tällä kertaa Paavali ei vetoakaan hyvään tapaan eikä anna lukijoilleen lupaa "päättää itse", miten he menettelevät. Ei, nyt on kysymys Herran käskystä, jonka tottelemisella tai tottelematta jättämisellä on kohtalokkaat seuraukset: "Tämä mitä kirjoitan, on Herran käsky. Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä" (1.Kor.14:38).
Kirjeessään Timoteukselle apostoli jatkaa opetustaan naisen paikasta seurakunnassa.
Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena (hypotagee6); mutta minä en salli, että vaimo opettaa (didaskoo), enkä että hän vallitsee (authenteoo7) miestänsä (miehiä), vaan eläköön hiljaisuudessa. Sillä Adam luotiin ensin, sitten Eeva, eikä Adamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen, mutta hän on pelastuva lasten synnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa, pyhityksessä ynnä siveydessä" (1.Tim.2:8-15 RK33).
Paavali muistuttaa Timoteusta luomisjärjestyksestä ja syntiinlankeemusjärjestyksestä. Mies luotiin ensiksi, mutta nainen lankesi ensiksi. Eeva oli helpommin petettävissä kuin miehensä. Sen tiesi käärme ja juuri siksi se lähestyikin Adamia hänen vaimonsa kautta, ei suoraan. Vielä tänä päivänäkin nainen on oppitaisteluissa helpompi saalis käärmeelle kuin mies. Tässä yksi syy siihen, miksi Paavali ei salli naisen opettavan ja hallitsevan miestään tai yleensä miehiä seurakunnassa. Syynä ovat siis sekä kefalee-periaate että alamaisuus-periaate, sekä luominen että lankeemus. Huomatkaa, että molemmissa UT:n kohdissa, joissa naiselta kielletään puhuminen ja opettaminen, kielto niputetaan yhteen alamaisuusperiaatteen kanssa.
Seurakunta on Jumalan perhe, ja siellä pätevät samat lait kuin ydinperheessäkin. Nainen ei saa kummassakaan olla pään asemassa eikä vallita miehiä, ts. hän ei saa toimia perheen päänä eikä seurakunnan paimenena. Tämä on Jumalan säätämys ja tahto. Jos sitä ryhdytään kumoamaan, ovat seuraukset vakavat sekä miehelle että naiselle, samoin perheelle ja seurakunnalle. (Huomatkaa, ettei tässä puhuta naisen asemasta yhteiskunnassa. Sitä Raamattu ei rajoita edellyttäen, että äidin kutsumus asetetaan etusijalle.)
Ei siis niin, että jokin puhumisen laji tai kokouksen laji olisi naiselta kielletty. Nainen voi profetoida yhtä hyvin pitämällä hartauspuheen kuin raamattutunninkin8. Puhekiellossa on kysymys asemasta ja virasta, jonka suomalla auktoriteetilla puhutaan. Pään ja paimenen asemassa nainen ei saa opettaa, koska se tarkoittaisi alamaisuus-periaatteen kumoamista. Naisella pitää olla yläpuolellaan paimen, joka hänen julistustaan ohjaa ja arvostelee.
Mitä sitten tarkoittaa tuo outo lause: "Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa..." (1.Tim.2:15) Paavali ei puhu tässä biologisista lapsista, vaan jatkaa syntiinlankeemuskertomuksen selittämistä viitaten Jumalan sanoihin käärmeelle: "Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän" (1.Moos.3:15, RK38). Äiteys on naisen suurin tehtävä pelastushistoriassa. Nainen saa olla paitsi "kaiken elävän äiti" myös Jumalan synnyttäjä. Neitsyt Maria synnytti lapsen, joka polki rikki käärmeen pään. Siitä lapsesta Paavali tässä puhuu - hänen syntymänsä kautta nainen pelastuu.
Paavali jatkaa argumentointiaan seuraavassa luvussa. "Tämä sana on varma: joka pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, tahtoo jaloon työhön."(1.Tim..3:1).Alun perin lukujakoa ei ollut, joten opetus naisen paikasta eteni ilman keskeytystä siihen kysymykseen, millainen henkilö seurakunnan paimenen pitäisi olla. Tästäkin jo huomaamme, että toisen luvun opetuskiellossa oli kysymys seurakunnan paimenuudesta eikä siitä, saako nainen avata suunsa seurakunnan kokouksissa.
Viitteet:
3 en ekleesia tarkoitti jakeessa 33 eri seurakuntia, siis "kristillisessä kirkossa". Miksi se tarkoittaisi "sunnuntain jumalanpalvelusta" jakeessa 35?
4 puhua, sanoa, julistaa
5 passiivi: olla alamainen
6 alistuvaisuus, kuuliaisuus (sama sana kuin edellinen verbi)
7 hallita, vallita
8 Saarnaamisesta ollaan kahta mieltä. Simo Kivi-ranta sanoo kasetillaan vuodelta 1988, ettei Pyhä Henki toimi vain viran, vaan myös antamiensa lahjojen välityksellä. Paras armolahja on profetian lahja, ja sitä voidaan harjoittaa myös maallikkosaarnassa. Kiviranta ei mainitse naisia tässä yhteydessä, mutta mielestäni on johdonmukaista soveltaa tämä väite myös niihin naisiin, jotka ovat saaneet Jumalalta profetoimisen lahjan. Tässä asiassa pitäisi kuitenkin hyväksyä erilainen kanta leimaamatta ketään harhaoppiseksi.