Priscilla ry
  • Ajankohtaista
  • Yhdistys
  • Jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Teologiaa
    • Uusi testamentti >
      • Jeesus ja naiset
      • Paavali naisten asialla
      • Paavalin opetus naisesta
      • Helluntai
      • Naiset ylösnousemuksen todistajina
      • Vaino
      • Henkilöt >
        • Maria
        • Elisabet
        • Vanha Hanna
        • Foibe – maailmaa kiertävä diakoni
        • Tabita – käsistään taitava
        • Lyydia – menestyvä liikenainen
        • Eunike – lähetyssaarnaajan äiti
        • Maria, kaupunkitalon omistaja Jerusalemista
        • Rufuksen äiti – Paavalin äiti
        • Partnerin vaihtaja
        • Ilotyttö moralistin päivällisillä
        • Magdalan Maria - uskollisista uskollisin
        • Filippoksen tyttäret
        • Safira ja hänen maatilansa
        • Priscilla – UT:n naisteologi
        • Priscilla, eksgeesi
        • Isebel, naisen pohjanoteeraus Raamatussa
        • Isebelin kirkko
        • Isebel – alkukirkon harhaopettaja
      • Naimattomuuden armolahja Jumalan valtakunnan työssä
    • Vanha testamentti >
      • Kaksi puuta ja paratiisin jumalanpalvelus
      • Ihmisen luominen
      • Miehen luominen
      • Naisen luominen
      • Avioliitto
      • Naisen ääni vai Jumalan ääni?
      • Adam muuttuu pelkuriksi
      • Valtataistelu alkaa
      • Lupaus käärmeen pään polkijasta
      • Nainen Raamatun alkuluvuissa >
        • Noadja
        • Jesajan vaimo
        • Hulda
        • Hanna
        • Debora
        • Mirjam
        • LOPUKSI
    • Varhaiskirkon naisteologeja
    • Feministiteologia >
      • Feministiteologian missio
      • Feminismi, ihminen ja Jumala
      • Kirottu patriarkaalisuus - siunattu feminismi?
    • Nainen ja pastorinvirka >
      • Miksi jätin pappisviran?
      • Varför jag lämnade prästämbetet
      • Därför avstår jag från prästvigning
      • Paimenen tehtävät ja yleinen pappeus
      • Mitä puhekielto tarkoittaa?
      • Miksi pää piti peittää?
      • Naisten profetointi UT:n seurakunnissa
      • Naisen alamaisuus
    • Elämänkerrat >
      • Äiti Basilea
      • Matilda Wrede
      • Minna Popken
      • Corrie Ten-Boom: Tramp for the Lord
      • Kathryn Kuhlman
      • Keskustelua varten
  • Media
    • Mailiksen raamattukoulu
    • Feminismin haaste kristinuskolle

Hanna

Kirjoittanut Mailis Janatuinen

3. HANNA 1.Sam.1-2. 1100-luku eKr.

Äidin uhri
Samuelin äiti Hanna on yksi Raamatun suuria rukoilijoita. 1. Sam.1 kuvaa, mi­ten hän rukoili Herralta lasta Siilon pyhäkössä:
"Herra Sebaot! Jos sinä näet palvelijasi hädän ja muistat minua etkä unohda minua, vaan annat minulle poikalapsen, niin minä luovutan hä­net sinulle koko hänen elämänsä ajaksi, eikä veitsi milloinkaan ole kosket­tava hänen hiuksiaan" (1:11).

Elkana oli leeviläinen, ja Hannan lapsella oli siis lain mukaankin velvollisuus tehdä palvelusta ilmestysmajassa. Leeviläiset asuivat kuitenkin yleensä kotonaan ja kävivät sieltä käsin hoitamassa tehtävänsä. Mutta nyt Hanna teki lupauksen: jos hän saisi lapsen, hän olisi valmis luovuttamaan tämän kokonaan Herran käyt­töön. Lapsesta tulisi nasiiri.

Ei voida sanoa, että Hannan lupaus olisi hetken mielijohteesta tehty. Her­ran oli pitänyt kypsytellä nuorta naista vuosikaudet, ennen kuin tämä oli suostu­nut noin suureen uhriin. Mutta Jumala tarvitsi uskonpuhdistajan, ja sa­malla hän tarvitsi äidin, joka olisi valmis luovuttamaan lapsen hänen käyttöönsä.
Kun Elkana seuraavana vuonna alkoi valmistella Siilon matkaa, kieltäy­tyi Hanna lähtemästä hänen mukaansa. Vasta nyt hän kertoi miehelleen lupauksestaan, jonka oli edellisenä vuonna ilmestysmajassa tehnyt. "Sitten kun en enää imetä poikaa, vien hänet Herran kasvojen eteen, ja sinne hän saa jäädä koko elämänsä ajaksi" (1:22). Ja Elkana allekirjoitti vaimonsa lupauksen.

Kun poika sitten oli rinnasta vieroitettu, läksi Hanna viemään tätä Sii­loon. Raamattu sanoo kauniisti, että Hanna vei Samuelin "Herran kasvojen eteen" (1:22). Hän ei vienyt lastaan minne tahansa, vaan juuri siihen paikkaan, missä Herra itse oli kohdattavissa armonvälineissään. Ilmestysmajassa Sa­muelille opetettaisiin Raamatun sanaa ja temppelipalvelusta. Siellä lapsi saisi koh­data Herran ja oppisi uskomaan häneen ja tottelemaan häntä.
Eelin tavatessaan Hanna muistutti häntä edellisestä kohtaami­sesta: "Herrani, niin totta kuin elät, minä olen se nainen, joka viipyi pitkään luo­nasi rukoilemassa Jumalaa. Tätä poikaa minä rukoilin itselleni, ja Herra antoi mi­nulle, mitä pyysin. Olkoon hän Herran oma koko elämänsä ajan" (1:26-28). Hanna suostui antamaan rakkaimpansa Herralle - ja Herralla oli Samuelille käyttöä 80 vuoden ajaksi.

Hannan sanoma: ristin teologia

Eikö olekin ihmeellistä, että Hanna pystyi laulamaan Herralle kiitoslaulun luopues­saan lapsestaan (1:24-28 ja 2:11). Tuo laulu kulkee Raamatussa Hannan kiitosvirren nimellä. Hanna luetaan naisprofeettojen joukkoon juuri siksi, että hän toimii tässä Jumalan sanan välittäjänä. Hanna oli varmaan sepittänyt kiitosvirt­tään imettäessään poikaansa 3-4 onnellisen vuoden ajan. Kuulkaapa, miten hän psalminsa aloittaa. Sinä-sana osoittaa, että tässä on kysymys rukouk­sesta. Laulaessaan virttään Hanna on onnellinen, ei onneton.

Sydämeni riemuitsee Herrasta, Herra nostaa minun pääni pystyyn. Minä voin rohkeasti vastata vihollisilleni, sinun avustasi minä iloitsen (1.Sam.2:1-2).
Hannan kiitosvirren suuri teema on se, miten "nurinkurisella" tavalla Jumala näyt­tää johdattavan omiaan täällä maan päällä. Hän ei anna meille vain elämää, vaan vie meidät ensin kuoleman varjon laaksoon. Hän ei useinkaan tee omiaan rikkaiksi, vaan köyhiksi ja kurjiksi. Sen sijaan, että hän nostaisi lapsensa maasta, hän saattaakin painaa tämän nenän saveen. Sen jonka Herra tahtoo viedä taivaa­seen, hän viekin ensin helvettiin.
Tätä Jumalan käsittämätöntä toimintatapaa kutsui Luther ristin teologi­aksi. Ristin teologia opettaa, että Jumala on salattu ja näyttää usein mei­dän silmissämme kaikkea muuta kuin rakkauden Jumalalta. Hänen rakkautensa on useimmiten uskon, ei näkemisen asia. Tämän opin muotoili Raamattuun ensim­mäisen kerran nainen! Kas näin:
"Hedelmätön saa seitsemän lasta, mutta se, jolla oli monta poikaa, jää kuih­tumaan yksin. Herra lähettää kuoleman ja antaa elämän, vie alas tuo­nelaan ja nostaa sieltä. Herra tekee köyhäksi ja antaa rikkauden, pai­naa maahan ja kohottaa. Hän ylentää tomusta mitättömän ja korot­taa tuhkasta köyhän, sijoittaa heidät ylhäisten joukkoon ja antaa heille kun­niasijan (2:5-7).

Hannan kiitosvirsi päättyy näin: "Hän antakoon voimaa kuninkaalleen, hän kohotta­koon pystyyn voideltunsa pään!" Nämä jakeet sisältävät Raamatun ensimmäi­sen viittauksen siihen, että Herran voideltu Messias olisikin kuningas. (Voideltu = hepreaksi Messias, kreikaksi Kristus). Kun Jeesuksen äiti Maria sai kuulla tulevansa juuri tuon samaisen Messias-kuninkaan äidiksi, hän otti omaan ylistysvirteensä paljon aineksia Hannan kiitosvirrestä. Mariakin oli ristin teologi.

Ja niinhän siinä sitten käy, että Hannan poika Samuel saa voidella kunin­kaaksi Daavidin, jonka suvusta syntyy tuhat vuotta myöhemmin Jeesus Voideltu. Hänestä tulee ristin teologian mukainen kuningas, joka tehdään köy­häksi, alennetaan, viedään tuonelaan, mutta nostetaan jälleen ylös.
Eikö olekin ihmeellistä, että Raamatussa ristin teologian muotoilee sa­noiksi ensimmäistä kertaa nainen ja Messias-nimityksen ottaa käyttöön myös ensimmäistä kertaa nainen.

Proudly powered by Weebly
  • Ajankohtaista
  • Yhdistys
  • Jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Teologiaa
    • Uusi testamentti >
      • Jeesus ja naiset
      • Paavali naisten asialla
      • Paavalin opetus naisesta
      • Helluntai
      • Naiset ylösnousemuksen todistajina
      • Vaino
      • Henkilöt >
        • Maria
        • Elisabet
        • Vanha Hanna
        • Foibe – maailmaa kiertävä diakoni
        • Tabita – käsistään taitava
        • Lyydia – menestyvä liikenainen
        • Eunike – lähetyssaarnaajan äiti
        • Maria, kaupunkitalon omistaja Jerusalemista
        • Rufuksen äiti – Paavalin äiti
        • Partnerin vaihtaja
        • Ilotyttö moralistin päivällisillä
        • Magdalan Maria - uskollisista uskollisin
        • Filippoksen tyttäret
        • Safira ja hänen maatilansa
        • Priscilla – UT:n naisteologi
        • Priscilla, eksgeesi
        • Isebel, naisen pohjanoteeraus Raamatussa
        • Isebelin kirkko
        • Isebel – alkukirkon harhaopettaja
      • Naimattomuuden armolahja Jumalan valtakunnan työssä
    • Vanha testamentti >
      • Kaksi puuta ja paratiisin jumalanpalvelus
      • Ihmisen luominen
      • Miehen luominen
      • Naisen luominen
      • Avioliitto
      • Naisen ääni vai Jumalan ääni?
      • Adam muuttuu pelkuriksi
      • Valtataistelu alkaa
      • Lupaus käärmeen pään polkijasta
      • Nainen Raamatun alkuluvuissa >
        • Noadja
        • Jesajan vaimo
        • Hulda
        • Hanna
        • Debora
        • Mirjam
        • LOPUKSI
    • Varhaiskirkon naisteologeja
    • Feministiteologia >
      • Feministiteologian missio
      • Feminismi, ihminen ja Jumala
      • Kirottu patriarkaalisuus - siunattu feminismi?
    • Nainen ja pastorinvirka >
      • Miksi jätin pappisviran?
      • Varför jag lämnade prästämbetet
      • Därför avstår jag från prästvigning
      • Paimenen tehtävät ja yleinen pappeus
      • Mitä puhekielto tarkoittaa?
      • Miksi pää piti peittää?
      • Naisten profetointi UT:n seurakunnissa
      • Naisen alamaisuus
    • Elämänkerrat >
      • Äiti Basilea
      • Matilda Wrede
      • Minna Popken
      • Corrie Ten-Boom: Tramp for the Lord
      • Kathryn Kuhlman
      • Keskustelua varten
  • Media
    • Mailiksen raamattukoulu
    • Feminismin haaste kristinuskolle