Priscilla ry
  • Ajankohtaista
  • Yhdistys
  • Jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Teologiaa
    • Uusi testamentti >
      • Jeesus ja naiset
      • Paavali naisten asialla
      • Paavalin opetus naisesta
      • Helluntai
      • Naiset ylösnousemuksen todistajina
      • Vaino
      • Henkilöt >
        • Maria
        • Elisabet
        • Vanha Hanna
        • Foibe – maailmaa kiertävä diakoni
        • Tabita – käsistään taitava
        • Lyydia – menestyvä liikenainen
        • Eunike – lähetyssaarnaajan äiti
        • Maria, kaupunkitalon omistaja Jerusalemista
        • Rufuksen äiti – Paavalin äiti
        • Partnerin vaihtaja
        • Ilotyttö moralistin päivällisillä
        • Magdalan Maria - uskollisista uskollisin
        • Filippoksen tyttäret
        • Safira ja hänen maatilansa
        • Priscilla – UT:n naisteologi
        • Priscilla, eksgeesi
        • Isebel, naisen pohjanoteeraus Raamatussa
        • Isebelin kirkko
        • Isebel – alkukirkon harhaopettaja
      • Naimattomuuden armolahja Jumalan valtakunnan työssä
    • Vanha testamentti >
      • Kaksi puuta ja paratiisin jumalanpalvelus
      • Ihmisen luominen
      • Miehen luominen
      • Naisen luominen
      • Avioliitto
      • Naisen ääni vai Jumalan ääni?
      • Adam muuttuu pelkuriksi
      • Valtataistelu alkaa
      • Lupaus käärmeen pään polkijasta
      • Nainen Raamatun alkuluvuissa >
        • Noadja
        • Jesajan vaimo
        • Hulda
        • Hanna
        • Debora
        • Mirjam
        • LOPUKSI
    • Varhaiskirkon naisteologeja
    • Feministiteologia >
      • Feministiteologian missio
      • Feminismi, ihminen ja Jumala
      • Kirottu patriarkaalisuus - siunattu feminismi?
    • Nainen ja pastorinvirka >
      • Miksi jätin pappisviran?
      • Varför jag lämnade prästämbetet
      • Därför avstår jag från prästvigning
      • Paimenen tehtävät ja yleinen pappeus
      • Mitä puhekielto tarkoittaa?
      • Miksi pää piti peittää?
      • Naisten profetointi UT:n seurakunnissa
      • Naisen alamaisuus
    • Elämänkerrat >
      • Äiti Basilea
      • Matilda Wrede
      • Minna Popken
      • Corrie Ten-Boom: Tramp for the Lord
      • Kathryn Kuhlman
      • Keskustelua varten
  • Media
    • Mailiksen raamattukoulu
    • Feminismin haaste kristinuskolle

Vaino

Kirjoittanut Mailis Janatuinen

Helluntaista alkoikin sitten kirkon nopea kasvu. Ja Herraan uskovien määrä kasvoi yhä, niin miesten kuin naistenkin (Apt.5:14). Luukas mainitsee tässä yhteydessä erikseen myös naiset. Asia saattaa tuntua meistä kolmannen vuosituhannen kristityistä itsestään selvältä, mutta sitä se ei suinkaan ollut ajanlaskumme alussa. Jumalan kansan jäseniksi otettiin vanhan liiton aikana varsinaisesti vain poikalapsia, kun heidät ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisinä. Synagogan perustamiseen tarvittiin samaten kymmenen miestä; naisia ei laskettu.

Ensimmäinen opetuslapsijoukko seurasi kuitenkin tässä suhteessa Jeesuksen jalanjälkiä, ei juutalaisia perinteitään. Alkuseurakunta kastoi naisia ja laski heti alusta lähtien heidätkin päälukuun mukaan pitäen heitä täysivaltaisina jäseninään.

Tästäkö lie johtunut vai mistä, mutta naisetkin joutuivat juutalaisten raivokkaan vainon kohteeksi. Ylipapit ja muut valtaapitävät olivat ilmeisesti tajunneet, että Jeesukseen uskovat naiset olivat yhtä lailla asialleen antautuneita kuin miehetkin. Vaikka kaikki miehet istuisivat vankilassa, sanoma Jeesuksen ylösnousemuksesta leviäisi silti kulovalkean tavoin. Useimpia naisia ei saatu edes kiduttamalla luopumaan uskostaan, kuten Saul Tarsolainen sai katkerasti kokea.

Mutta Saul tahtoi tuhota seurakunnan. Hän kulki talosta taloon, raastoi miehet ja naiset ulos ja toimitti heidät vankilaan (Apt.8:3).

Paavali ei koskaan voinut unohtaa noita näkyjä nuoruutensa ajalta: miten hän ryntäsi sotilasjoukon kanssa kristittyyn kotiin, pidätti isän ja äidin lasten parkuessa ympärillä, raahasi heidät synagogaan ja aloitti pieksämisen. Oman vangitsemisensa yhteydessä apostoli muisteli noita aikoja näin:Kerran toisensa jälkeen minä synagogissa rankaisin heitä ja yritin pakottaa heidät herjaamaan Jeesusta (Apt.26:11).

Ehkäpä jokunen harva kristitty saattoikin antaa periksi kipukynnyksen ylityttyä, mutta luultavasti ei kovinkaan moni. Varmaan useimmat naisetkin kestivät tämän käsittelyn vakaumuksestaan tinkimättä, Jeesuksen nimeä avukseen huutaen.

Mikä teki alkuseurakunnan naisista niin peräänantamattomia? Armo. Se että he tiesivät saaneensa Jeesukselta syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän. Tästä perinnöstä he eivät tahtoneet luopua, tuli mikä tuli.
Proudly powered by Weebly
  • Ajankohtaista
  • Yhdistys
  • Jäseneksi
  • Yhteystiedot
  • Teologiaa
    • Uusi testamentti >
      • Jeesus ja naiset
      • Paavali naisten asialla
      • Paavalin opetus naisesta
      • Helluntai
      • Naiset ylösnousemuksen todistajina
      • Vaino
      • Henkilöt >
        • Maria
        • Elisabet
        • Vanha Hanna
        • Foibe – maailmaa kiertävä diakoni
        • Tabita – käsistään taitava
        • Lyydia – menestyvä liikenainen
        • Eunike – lähetyssaarnaajan äiti
        • Maria, kaupunkitalon omistaja Jerusalemista
        • Rufuksen äiti – Paavalin äiti
        • Partnerin vaihtaja
        • Ilotyttö moralistin päivällisillä
        • Magdalan Maria - uskollisista uskollisin
        • Filippoksen tyttäret
        • Safira ja hänen maatilansa
        • Priscilla – UT:n naisteologi
        • Priscilla, eksgeesi
        • Isebel, naisen pohjanoteeraus Raamatussa
        • Isebelin kirkko
        • Isebel – alkukirkon harhaopettaja
      • Naimattomuuden armolahja Jumalan valtakunnan työssä
    • Vanha testamentti >
      • Kaksi puuta ja paratiisin jumalanpalvelus
      • Ihmisen luominen
      • Miehen luominen
      • Naisen luominen
      • Avioliitto
      • Naisen ääni vai Jumalan ääni?
      • Adam muuttuu pelkuriksi
      • Valtataistelu alkaa
      • Lupaus käärmeen pään polkijasta
      • Nainen Raamatun alkuluvuissa >
        • Noadja
        • Jesajan vaimo
        • Hulda
        • Hanna
        • Debora
        • Mirjam
        • LOPUKSI
    • Varhaiskirkon naisteologeja
    • Feministiteologia >
      • Feministiteologian missio
      • Feminismi, ihminen ja Jumala
      • Kirottu patriarkaalisuus - siunattu feminismi?
    • Nainen ja pastorinvirka >
      • Miksi jätin pappisviran?
      • Varför jag lämnade prästämbetet
      • Därför avstår jag från prästvigning
      • Paimenen tehtävät ja yleinen pappeus
      • Mitä puhekielto tarkoittaa?
      • Miksi pää piti peittää?
      • Naisten profetointi UT:n seurakunnissa
      • Naisen alamaisuus
    • Elämänkerrat >
      • Äiti Basilea
      • Matilda Wrede
      • Minna Popken
      • Corrie Ten-Boom: Tramp for the Lord
      • Kathryn Kuhlman
      • Keskustelua varten
  • Media
    • Mailiksen raamattukoulu
    • Feminismin haaste kristinuskolle